Handla nu, betala i slutet av april! 0% ränta. Endast en uppläggningsavgift på 29kr tillkommer.
  • Bilde
  • Steng
$Template.Join('', $allProductImages)
Når du skal kjøpe snowboardprodukter er det viktig å finne rett størrelse, både når det gjelder brett, boots og bindinger. For selv om du kjøper de beste greiene så får du aldri ut 100% av produktene om det ikke er rett størrelse og anpasset til din kjørestil. Det første du skal tenke på før du begynner bla blant alle boots, bindinger og brett er å tenke ut hvordan og hvor du har tenkt til å kjøre! Park, pist eller offpiste. Det er stor forskjell på et pudderbrett sammenlignet med en som er laget for å slide på rails i parken.

Boots.

Bootsen er det absolutt viktigeste i en snowboard set-up. Det er (nesten alltid) bootsen som avgjør om du kommer til å ha det morsomt i bakken eller ikke. Det er også bootsen som avgjør hvilken lengde og vidde på brettet du skal ha, samt størrelse på bindingene. Å velge boots er ikke enkelt og tar tid. Vær nøye når du velger boots! Les på ordentlig om de bootsen du er interessert i.
Gå rundt med bootsen hjemme, da merker du lett om du får noen ubehagelige trykkpunkter.

Det er også viktig å kjøpe boots som passer din fot bra. Mål foten din og sammenlign med størrelse tabellen for bootsen du vil kjøpe. Boots finns i ulike hardheter. Myke boots passer best for jibbs i parken, mens harde boots passer bedre til en aggressiv kjøring og større hopp. Man skal passe på å ikke kjøpe for harde boots som nybegynner for da kan de hemme ens teknikk og utvikling. Man bør velge litt mjukere og jevnere boots som nybegynner for å lettere få inn teknikken i kjøringa.

Mål foten sånn her: Still deg med hælen mot en vegg og legg noe (til eks ei bok) framfor den lengste tåa. Mål avstanden mellom vegg og bok. Denne avstanden er din fotlengde. På grunn av at man ofte har ulik lengde på føttene burde du måle både og bruke avstanden til den lengste foten.

Snowboard.

Ved valg av snowboard bør du tenke på hvordan du kommer til å kjøre med ditt brett. Kommer du til å kjøre overalt på fjellet burde du velge et allround brett, men om du for det meste skal kjøre mye rails og park burde du velge et park/freestyle-brett.

Neste steg er å velge rett lengde på ditt brett. Et bra utgangspunkt er å kjøpe et brett som når deg sånn ca. under haken, men er du en street og park-kid kan du dra av noen centimeter for å få bedre kontroll på pressen og snurrene. Bakdelen med et kortere brett er dokk at den blir mindre stabil i fart. Er du en ekte pudder rev og drømmer om episke pudderdager og /eller om det beste du vet er å Euro-carva i en nypistet bakke? Da kan du med fordel legge til noen centimeter for å få maksimalt med flyt og kontroll. Mange merker har ofte en anbefalt vekt som er bra å gå etter. Husk at dokk dette er en anbefalelse, noen kilo opp eller ned er ikke hele verden. Er du litt for tung kommer brettet bare til å oppfattes litt mykere og vise versa..

Det er også viktig at du velger et brett som har rett vidde for deg. Har du store føtter så er det bra å kjøpe et litt breiere brett, disse brett bruker ofte å kalles "wide" og er litt breiere for å minske risken for toe/heel drag. D.v.s. at tå/hæl rører bakken når du svinger. Her finnes et til bra tips! Har du en større boot størrelse enn US10 (43) bør du ha et breiere brett. Altså over 25 cm i midjen på et normal langt brett.

Bindinger.

Når du skal kjøpe bindinger så er det viktig å kjøpe rett størrelse og rett fleks. Har du allerede et par boots så er valget ganske enkelt! Bindingene skal sitte så stramt som mulig men pumpene og remmene får ikke trykke eller havne på ubehagelige plasser. Vil du ha støtte bør du kjøpe en stivere binding. Vil du ha bra støtte bør du kjøpe en stivere binding. Vil du derimot ha en mer leken kjensel når du kjører burde du kjøpe en lit mjukere binding. Det er viktig at du ikke kjøper en mjuk binding til et hardt brett for da får man ikke ned kraften i stål kanten, men all kraft går til å bøye på plasten i bindingen.

Ordliste:

Shape. Formen på brettet.

Profil/Spann. Forteller om brettet har et tradisjonelt spann (Camber), omvendt spann (Rocker) eller er en hybride av både (C2/Gullwing/Flying-V)

Directional. Kan betyde to ulike ting beroende på hvilken egenskap man prater om. Prater man om brettets form så betyr det at brettet har en lengre nese og litt kortere tail. Prater man om brettets fleks (hardhet) så betyr dette at den er litt mykere i nesen og hardere i hekk/tail.

Twin. Kan betyde to ulike ting beroende på hvilken egenskap man prater om. Prater man om brettets form så betyder dette at den er helt symmetrisk i formen d.v.s. like bra å kjøre begge veier på. Prater man om brettets fleks så betyder dette at den er like hard i både nese og hekk/tial. Et brett som er ”true twin” i form og fleks er perfekt for park kjøring!

Directional Twin. Et brett som er en kombinasjon av directional og twin . Det finnes to varianter enten at formen er directional og flekset twin eller omvendt. D.v.s. twin i form og directional i fleks. Disse brett typene er veldig mangesidig og passer på hele fjellet.

Waist / Midje. Vidden på brettet, målt i midten. Man bruker å dele opp brettene i normal eller wide. Det er viktig å velge rett vidde på brettet etter sin fot størrelse, om man har store føtter så bør man se på wide-brett. Målingen kan skille litt fra ulike merker ,men størrelse US10 (EU 43) og oppover bruker å betyde at man trenger en wide, alt. over 25mm i midjen.

Camber. Tradisjonelle snowboards har et spann med en del i midten av brettet som ligger litt ovenfor marken når du legger brettet på en flat yte. (Som på tradisjonelle slalåmskier). Denne type av brett er direkte med veldig bra respons, men krever litt mer fra sin kjører. Man må være mer konsentrert og bestemt, da gir den ikke etter like mye, men behersker man dette får man mye tilbake!

Flat Camber/ Zero Camber. Dette brettet har ikke spann noen vei og er helt flat mellom føttene. Denne typen av brett er bra for parkkjøring. Den ”hugger” ikke like mye som en camber men har mer respons enn en rocker. Den kan av og til oppfattes som litt slarvete i i høy fart men som sagt , denne varianten er anpasset for parker.

V-Rocker/Banana-Rocker. Omvendt spann eller rocker er noe som kom for noen år siden og har blitt kjempe stort. Om man overdriver litt ser brettet ut som en banan fra siden (V formet). I forskjell fra en camber så ligger ikke trykket i nese/hekk derimot mellom føttene. Brettet er lett kjørt og enkel å svinge med isteden for å "hugge2 sånn at man ramler fram/bak så slarver den rundt om man kanter den for lite i svingen. Denne konstruksjonen passer til veldig mange typer av kjøring, nybegynnere liker den for at den er lett kjørt og park kjørere for at den er lettpresset og gir etter. Om du ikke lander på dine rotasjoner helt perfekt så kan dette være det avgjørende mellom å "spise snø" eller kjøre videre.

C2/Gullwing/Flying-V. Kjært barn har mange navn. Men forenklet sagt er det en blanding av Camber og Rocker. Omvendt spann under føttene for å beholde lekfullheten og pudderegenskapene i et rocker-brett samt tradisjonell Camber mellom føttene for å bevare poppen og gi den kraften ut i svingene.